Dvakrát výjimeční
Datum: 21. 1. 2016

21. 1. 2016

DVOJÍ VÝJIMEČNOST „Dvakrát výjimeční“ – tak bývají označovány děti, které mají na jedné straně výjimečné schopnosti, a na druhé straně trpí nějakým hendikepem. Bývá obtížné je poznat, protože nadání a hendikep se často vzájemně kompenzují a maskují, proto bývají takové děti označovány za průměrné. Nejčastěji se mezi „dvakrát výjimečné“ řadí děti s nadáním a zároveň se specifickými vývojovými poruchami učení, zejména s dyslexií, dysgrafií a dysortografií nebo s poruchami chování či s Aspergerovým syndromem. Zde je potřeba podrobné psychologické vyšetření a diagnostika obou výjimečností, která by pak měla vést k vytvoření IVP a k zohlednění obou výjimečností ve výuce. Typickým příkladem je situace, kdy se nadané dítě ve škole nudí, v důsledku toho vyrušuje, nedává pozor a snaží se na sebe upozornit, což vede často k označení za hyperaktivní dítě.

Jak tomu porozumět? Více ve sdíleném videu:

Děti s Aspergerovým syndromem často zachytí nejdříve pedagogicko-psychologická poradna, která rozpozná jejich mimořádné nadání a pro ověření jejich zdravotního postižení je pak předává do péče speciálně pedagogického centra. V takovém případě si obě instituce tyto výjimečnosti „rozdělí“ – PPP se zabývá nadáním, SPC pak potřebami dítěte spojenými s jeho zdravotním postižením.

S jakými problémy se mohou rodiče školáka obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu? Musí mít doporučení školy, nebo je možné dítě na vyšetření objednat i bez něj? Na tyto a další otázky odpovídá metodička prevence rizikového chování dětí ve škole PaedDr. Lenka Marušková.

Zdroj:https://www.youtube.cz/

Další články

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Vyplazovat rovně jazyk. Zvednout ho ke špičce nosu. Tvarovat pusu do všemožných pozic. Na první pohled bláznivá cvičení, jenže právě tyto postupy můžou zásadně přispět ke správnému vývoji řeči u dětí i dospělých. Posilují svaly, které potřebujeme pro kvalitní...

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Představte si děti, které si hrají na obchod. „Já budu prodávat zmrzlinu!“ vykřikne Terezka a hrdě si stoupne za improvizovaný stánek. „Já chci dvě jahodové!“ odpoví Filip a podává imaginární peníze. Mezitím se připojí Kuba a zeptá se: „Můžu si koupit čokoládovou?“...