Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci
Datum: 20. 11. 2024

Alternativní a augmentativní komunikace nabízí náhradní možnost dorozumění například přes komunikační knihy nebo speciální aplikace v tabletu. Dnes není těžké se k těmto pomůckám dostat, ale přesto se opakovaně stává, že je děti sice mají, ale ke komunikaci je nedokážou používat. Často je to proto, že nevědí jak – nikdy totiž takovou komunikaci u nikoho neviděly.

Dítě s běžným vývojem se učí mluvit tak, že lidé v jeho okolí řeč používají stále a ve všech situacích, a tak mu ukazují, jak se řeč používá. To stejné potřebujeme dělat i u dětí, které chceme naučit komunikovat náhradním způsobem – musíme tímto způsobem komunikovat i my.

Každý den, v každém prostředí potřebujeme svou řeč přirozeně doprovázet i ukazováním na příslušné obrázky v komunikační knize nebo tabletu, tedy modelovat.

​Více zde.

Další články

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Vyplazovat rovně jazyk. Zvednout ho ke špičce nosu. Tvarovat pusu do všemožných pozic. Na první pohled bláznivá cvičení, jenže právě tyto postupy můžou zásadně přispět ke správnému vývoji řeči u dětí i dospělých. Posilují svaly, které potřebujeme pro kvalitní...

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Představte si děti, které si hrají na obchod. „Já budu prodávat zmrzlinu!“ vykřikne Terezka a hrdě si stoupne za improvizovaný stánek. „Já chci dvě jahodové!“ odpoví Filip a podává imaginární peníze. Mezitím se připojí Kuba a zeptá se: „Můžu si koupit čokoládovou?“...