Podle výzkumu PAQ 30 % rodičů z těch, kteří čelí nátlaku ze strany školy, uvádí, že škola odmítá dítěti poskytnout podpůrná opatření. Ta jsou rozmanitá – od zajištění asistenta pedagoga, po úpravu testování (místo písemného třeba ústní či opačně), poskytnutí více přestávek, umožnění používat speciální pomůcky a další. Bez nich děti přirozeně neprosperují tak, jak by mohly.
Zdá se, že ve školách je ještě mnoho prostoru pro zlepšování. Začít by se ale mělo zejména u pedagogů, kterým v této oblasti chybí dostatečné znalosti a často podléhají stereotypům. Neměli bychom zapomínat, že základní školství je u nás nejen povinné a přístup ke vzdělání stát deklaruje jako rovný. Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami to ale zatím zjevně platí jen někdy a někde. Více zde.
Třídy, ve kterých se všichni učí to samé, už nebudou fungovat, říká učitelka zaměřující se na nadané děti
I na malé státní škole poblíž polských hranic se dají dělat velké věci. Na Základní škole Krčín v Novém Městě nad Metují se například soustředí na identifikaci a podporu nadaných dětí. „Nadání je potřeba si všimnout a podpořit ho co nejdřív,“ říká učitelka Ingrid...