NOVINKY MŠMT- zpravodaj č. 1
Datum: 13. 10. 2015

13.10. 2015 | Autor: MŠMT

ZPRAVODAJ č. 1 k novinkám MŠMT

Kateřina Valachová
Dostává se k Vám první číslo informačního bulletinu. Plánujeme ho vydávat v pravidelných intervalech a seznamovat Vás tak s kroky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Prvním tématem je společné vzdělávání. Podpora společného vzdělávání dětí, žáků a studentů v běžné škole, v hlavním vzdělávacím proudu, všude tam, kde je to v jejich zájmu, je dlouhodobě jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

O stejný cíl už nyní usiluje řada škol. Je ale zřejmé, že bez finanční podpory a systémového přístupu to dělat nejde. Hlavní novinkou, kterou přináší poslední novela školského zákona platná s účinností od 1. září 2016, je garance podpory každého žáka, který ji potřebuje k tomu, aby mohl překonat překážky při vzdělávání, a požádá o ni. Těmito překážkami může být zdravotní postižení, specifická porucha učení nebo nedostatečná znalost vyučovacího jazyka a podobně. Garance podpory znamená, že MŠMT zajistí financování široké škály tzv. podpůrných opatření, na něž takové děti nově získají nárok. Ta budou zahrnovat např. úpravy organizace a metod výuky, a také zajištění pomoci dalších odborných pracovníků, včetně asistentů pedagoga i kompenzačních pomůcek.


V praxi se setkáváme s názorem, že společné vzdělávání probíhá na úkor jeho kvality, a to přesto, že tuto obavu nepotvrzují žádné výzkumy. Zkušenosti vyspělých zemí, ve kterých společné vzdělávání probíhá již desítky let, naopak ukazují na velký přínos takového přístupu pro všechny zúčastněné – tedy nejenom pro žáky, kteří by se jinak vzdělávali odděleně od ostatních, ale rovněž pro ostatní žáky. Při vhodném pedagogickém přístupu a působení na žáky a jejich rodiče má společné vzdělávání pozitivní dopad na celou třídu, na vztahy v ní a na sociální dovednosti všech žáků, kteří se tak učí soužití ve společnosti, která je nutně různorodá.


Bylo by chybou vykládat snahu o vyšší míru společného vzdělávání žáků jako rušení jakýchkoli škol. Ve výběru školy bude hrát významnější roli volba zákonného zástupce a rovněž skutečnost, že napříště nebude možné, aby běžná škola žáka odmítla jen proto, že na uspokojení jeho vzdělávacích potřeb není dostatečně vybavena či uzpůsobena. Pokud se zákonný zástupce i školské poradenské zařízení shodnou, že je pro žáka nejlepší volbou běžná škola, dostane on i škola maximální podporu, aby se v ní mohl vzdělávat. Pokud však rodič upřednostní například školu pro sluchově postižené a stejné doporučení vydá i školské poradenské zařízení, není důvod tomu bránit.
Jsem si vědoma, že změny, které postupně nastanou od září příštího roku, přinesou zvýšené nároky na práci pedagogů i pracovníků školských poradenských zařízení. Činnosti, které již školy mnohde prováděly, budou hrazeny ze státního rozpočtu, a to co nejpružněji a rychle. Jinými slovy tak, aby dítě podporu, kterou potřebuje, dostalo co nejdříve. Učitelé budou moci využívat odbornou pomoc ze strany asistenta pedagoga, dalšího učitele, nebo specialistů, aby mohli účinně vzdělávat žáky s vyšší mírou podpory, a zároveň díky této podpoře získají čas i pro žáky nadané.


Vážení kolegové, věřím, že změny, které před námi stojí, pomohou všem dětem prožít dětství v pestrém kolektivu, zažívat větší měrou než dosud radost ze vzdělávání a pocit úspěchu a Vám pak radost z obětavé práce, které se věnujete.

S přáním všeho dobrého

Kateřina Valachová
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy

Ke stažení zde: Zpravodaj č. 1

 

 10. říjen 2015
Zdroj: www.msmt.cz

 

 

Další články

Rodičovství s ádehádětem? Více úsilí, méně výsledků

Rodičovství s ádehádětem? Více úsilí, méně výsledků

Rodiče dětí s ADHD často čelí kritice nebo nedorozumění ze strany ostatních, kteří si mohou mylně myslet, že problematické chování dítěte je výsledkem špatné výchovy. Přitom vynakládají obvykle mnohem více energie než rodiče neurotypických dětí. Bohužel to ale není...

Jak být trpělivějším rodičem?

Jak být trpělivějším rodičem?

Asi všichni tak nějak víme, že k dítěti je třeba přistupovat trpělivě. Ale ne vždy tu trpělivost máme. Většinou už jsme tak nastavení. Jak to změnit?  Více zde.

Šafrán jako přírodní podpora při ADHD

Šafrán jako přírodní podpora při ADHD

Dobrá zpráva pro všechny, kteří hledají, jak pomoci dětem s ADHD přírodní cestou! Nedávné studie naznačují, že extrakt z šafránu může být účinným způsobem léčby ADHD u dětí a mladých dospělých. Podle výsledků studie publikované na PubMed, krátkodobá terapie kapslemi...