5.2.2016
Brno – Ministryně školství v pátek v Brně mluvila s nespokojenými rodiči o novele školního zákona o začleňování dětí z IQ nižším než sedmdesát. Snažila se rodiče uklidnit.
Pavel Bláha má lehce mentálně postiženou dceru. Ta nyní chodí na první stupeň praktické základní školy. „Díky tomu, že má dcera kolem sebe spolužáky na stejné úrovni, výuka ji žene dopředu. Jako rodič vnímám, že docházka na praktickou školu je pro dceru to nejlepší,“ řekl Bláha.
I on, stejně jako další brněnští rodiče, se bojí, že od září, kdy vstoupí v platnost novela školního zákona, bude muset jeho dcera začít chodit do běžné základní školy. Na základě odborného posudku, ne rozhodnutí rodičů.
„Inkluzi zavedeme postupně. Chceme, aby byl přechod na běžnou školu bezproblémový.“
Rozhovor a argumenty ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové si přečtěte v sobotním tištěném Deníku Rovnost
Ministryně školství Kateřina Valachová se v pátek v Brně pokusila podobné obavy lidí z novely zákona o začleňování dětí s IQ nižším než sedmdesát rozptýlit. Na debatě s rodiči. „Nikdo rodičům nemůže nařídit, aby jejich dítě přestoupilo na běžnou školu,“ podotkla Valachová.
Zároveň však dodala, že do roku 2018 že v následujících dvou letech musí odporníci ze školních poradenských zařízení děti rediagnostikovat.
Tím ale neuklidnila Kamilu Volejníčkovou. „Pokud z nových zjištění odborníků vyplyne, že dítě je najednou vhodné pro vzdělávání na běžné škole, ředitel praktické školy ho na škole už nebude moct nechat. Moje vůle jako rodiče se tak neprojeví. Budu se muset někam odvolávat, a to mi zkomplikuje život,“ řekla Volejníčková.
Volejníčková zastupuje rodiče z brněnské Kociánky, které novela zákona naštvala, a zvažovali podání žaloby. „Stále přemýšlíme o podání ústavní stížnosti kvůli porušení lidských práv. Po dnešní debatě se musíme mezi sebou ještě jednou poradit, a pak uvidíme, jestli nakonec stížnost podáme,“ dodala Volejníčková.
Novela zrušila přílohu rámcového vzdělávacího programu o lehkém mentálním postižení, podle níž se děti s IQ nižším než sedmdesát dosud vzdělávaly. Od prvního září se mají tyto děti učit podle upraveného programu. Obsah programu ale ministerstvo dosud přepracovávalo, a nikdo nevěděl, podle čeho se děti budou učit. „Dvacátého ledna nastala shoda na programu mezi odborníky. V průběhu února proto program již vyhlásíme,“ řekla Rovnost Valachová.
Podle ministryně se od letošního září změní jen to, že se děti budou muset vzdělávat podle upraveného rámcového vzdělávacího programu. Děti mohou zůstat na praktických školách.
Ministryně Valachová věří, že za dva roky budou základní školy připravené vzdělávat děti s postižením tak, aby rodičům přechod na běžnou školu nevadil. „Přechod dětí na tyto školy v roku 2018 by měl být bezproblémový,“ věří ministryně.
Po diskuzi se trochu uklidnila matka postižené dcery Jitka Rotscheinová. „Všechno ukáže čas. Pokud se naplní slova ministryně a v následujících dvou letech budou na základních školách dostatečná podpůrná opatření a zejména na nich budou působit speciální pedagogové, mohou děti inkluzi zvládnout,“ zhodnotila Rotscheinová.
Rodiče dosud podle zkušeností ředitelů praktických škol možnost přestupu svých lehce postižených dětí na běžné základní školy odmítali. „Téměř třicet rodičů dostalo na výběr, jestli chtějí, aby jejich děti chodily i nadále na praktickou školu, nebo aby přestoupily na běžnou základní školu. Nikdo přestup nechtěl,“ řekla ředitelka brněnské praktické základní školy Palackého Slavomíra Marešová.
ELIŠKA GÁFRIKOVÁ
VERONIKA GECOVÁ
Zdroj: http://brnensky.denik.cz