Ministryně školství v Plzni řešila otázku inkluze
Datum: 11. 2. 2016

11. 2. 2016 | Autor:Klára Mrázová

Plzeňský kraj – Vedení devítiletky poskytuje asi třetině žáků individuální podporu.

 

Do poběžovické školy chodí 243 žáků. Hned 83 z nich poskytuje škola individuální podporu. Někteří trpí lehkým mentálním nebo zdravotním postižením, u jiných odborníci diagnostikovali poruchy učení či chování. Devítiletku navštěvují také chlapci a děvčata se sociálním znevýhodněním. Ředitel ZŠ Vladimír Foist je zastáncem takzvané inkluze. Snaží se do hlavního vzdělávacího proudu zařazovat děti se zvláštními vzdělávacími potřebami.

„Když slyším, že děti s postižením nemohou v běžné třídě zažít úspěch a ruší ostatní, vstávají mi vlasy hrůzou na hlavě,“ podotkl Foist. Podle jeho názoru je jedním z důležitých aspektů osobnost učitele a to, jakým způsobem se s žáky pracuje. „Například běžně se dítě naučí pět písmenek 
a dítě s postižením jedno. Jako učitel ho přeci musím umět pochválit. To si myslím, že je posláním celého procesu,“ doplnil.

Většina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami úspěšně dokončí povinnou školní docházku a navíc zamíří studovat dál. „Měli jsme tady třeba chlapce s Aspergerovým syndromem, který absolvoval a teď pokračuje na střední,“ upřesnil Foist. S dalšími řediteli základních a speciálních škol Plzeňského a Jihočeského kraje se ve středu zúčastnil setkání s ministryní školství Kateřinu Valachovou. Tématem byla právě inkluze a s ní související připravená novela zákona.

Na besedu zamířila také ředitelka 28. ZŠ v Plzni Pavla Jedličková, jež má rovněž dlouholeté zkušenosti s inkluzí. Tuto instituci navštěvuje 525 žáků, přičemž 70 z nich má speciální vzdělávací potřeby, včetně osmi autistů. „Jejich míra postižení je různá, nicméně vyžadují úplně jinou péči. To je zcela nová situace pro učitele i pro asistenty pedagoga, v níž se všichni teprve učí chodit,“ konstatovala Jedličková. Kvůli zvyšujícímu se počtu znevýhodněných jedinců hledala před začátkem školního roku pět nových asistentů pedagoga. 
S dvěma z nich se však muselo vedení ještě ve zkušební době rozloučit, protože nezvládli svou roli. „Přijdou sice teoreticky vybavení, avšak chybí jim zkušenosti,“ řekla. Podle jejího názoru nejsou pro asistenty pedagoga vytvořené dobré podmínky.

S tímto stanoviskem souhlasila rovněž ministryně Valachová a hodlá situaci změnit. Chce, aby asistenti pedagoga měli vyšší stupeň kvalifikace než dosud. I když velké personální navyšování neplánuje, měli by tito pracovníci dostat přidáno. Ze současné páté platové třídy se dostanou do sedmé až deváté.


Zdroj: http://www.denik.cz/

Další články