25. 1. 2016 | Autor: Kristýna Bartoš
Když se podaří nahlédnout na starou situaci novýma očima, místo problému spatřit příležitost a proměnit slabou stránku v konkurenční výhodu, může z toho vzniknout velmi úspěšný podnik. Podívejte se na původně studentské projekty, které dnes bodují jako plnohodnotné startupy.
Podnikatelský model postavený na tom, že se určitý hendikep promění ve výhodu, už zdaleka není okrajovou záležitostí. V tuzemsku se jejich počet rozšiřuje. A samotné projekty zvětšují svůj dosah. Třeba i díky programu Social Impact Award, který 23. února 2016 v pražském Impact Hubu bude hledat ty příští úspěšné. Pomohl už do světa zajímavým studenstkým projektům.
Tak jako třeba Pragulic. Zkrachovalci nebo znalci? Lidé, kteří žijí na ulici, jsou většinou označováni jako ti první. Zároveň však málokdo zná město a jeho ulice tak dobře jako oni. To si uvědomili zakladatelé dnes již zavedeného společensky prospěšného podniku a rozhodli se nabídnout bezdomovcům v Praze práci ve specifické turistické agentuře.
Lidé se zkušeností života bez domova v ní pracují jako průvodci. Ukazují českým i zahraničním turistům neobvyklou tvář metropole a svým profesionálním přístupem pomáhají bořit stereotypní představy o bezdomovectví. Po čtyřech letech fungování už má Pragulic v ČR dvě další pobočky – využívat bezdomoveckou zkušenost jako příležitost k pozitivní změně se daří už i v Olomouci aČeských Budějovicích.
Podobně zaujal i projekt Ironing Ladies. Jeho cílem je pomáhat ženám, které jsou z různých důvodů vázány na práci doma (starají se o nemocného člena rodiny, mají samy zdravotní obtíže, neumí česky apod.). Zakladatelé firmy se proto zamýšleli nad tím, jakou výhodu tyto ženy mají oproti své konkurenci na trhu práce a přišli na to, že jejich silnou stránkou je časová flexibilita, zázemí a zručnost v domácích pracích. Nabídli jim proto možnost přivydělávat si žehlením prádla pro jednotlivce i firemní zákazníky.
V momentální protiimigrantské náladě ještě přímo musíme zmínit společnost, která programem sice neprošla, ale i tak si našla otevřené publikum – Ethnocatering. Ta zaměstnává ženy migrantky, které v ČR obtížně shánějí práci. Zde mohou využít dovednosti, kterou si přinesly z domova a ve které jim těžko může někdo konkurovat – vařit podle tradičních receptů své země a kultury. Catering složený z tradičních afghánských, íránských, gruzínských a dalších cizokrajných jídel má v Česku velký úspěch a získal si i velké firemní klienty.
Zdají se vám takové nápady přízemní? V tom případě máme jednu zahraniční lahůdku – dánskou firmu Specialisterne, která školí a zaměstnává lidi s autismem jako IT odborníky. Právě v technologických oborech mohou autisté využít svých specifických dovedností, jako je smysl pro vizualitu, schopnost rozeznávat struktury, výrazné zaměření na detail, dlouhodobé soustředění nebo malá tolerance vůči chybám a odchylkám. Navzdory těmto schopnostem přitom lidé s poruchou autistického spektra jen těžko hledají práci. Společnost Specialisterne se to rozhodla změnit.
V logu má květ pampelišky a její zakladatelé ho používají jako přirovnání – spousta lidí považuje pampelišku za plevel, který jen narušuje dokonale zelené trávníky. Málokdo ale ví, že je to zároveň velmi výživná, chutná a léčivá rostlina, kterou stojí za to záměrně pěstovat. Záleží na našem úhlu pohledu. Stačí se snažit podívat na věc z druhé strany, zdánlivý problém přeformulovat a dodat mu pozitivní kontext.
Máte vlastní nápad? Ti, kdo v ČR pomáhají znevýhodněným skupinám lidí, a to nejen skrze byznys plán postavený na přetváření slabých stránek v konkurenční výhodu, se nyní mohou přihlásit do akceleračního programu Impact First. Cílem tohoto půlročního programu je posilovat pozitivní dopad společensky prospěšných projektů.
Ze zdroje: http://www.tyinternety.cz/