Vládní výbor podpořil kroky ministryně školství Valachové při zavádění novely školského zákona
Datum: 22. 3. 2016

22. 3. 2016

Vládní výbor pro zdravotně postižené občany jednal v úterý 22. března 2016 ve Strakově akademii o aplikaci novely školského zákona a začleňování handicapovaných dětí do školského systému. Výbor podpořil kroky ministryně školství Kateřiny Valachové při zavádění novely školského zákona. Ministryně naplňuje jednu z důležitých vládních opatření, kterou je boj proti sociálnímu vyčleňování a zavedení inkluzivního vzdělávání.

Vládní výbor podpořil kroky ministryně školství Valachové při zavádění novely školského zákona
Foto: Hans Štembera
Popisek: Úřad vlády, ilustrační foto

Ministryně školství Valachová informovala výbor o průběhu implementace novely školského zákona, která upravuje organizaci vzdělávání a poskytování podpory dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami.

Vládní výbor se podrobně seznámil s jednotlivými kroky ministerstva i s opatřeními legislativní a nelegislativní povahy a plně podpořil hlavní cíle novely školského zákona.

Výbor postup Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy podporuje, neboť dlouhodobě usiluje o vytváření rovnoprávných příležitostí pro lidi se zdravotním postižením. Integrace do hlavního vzdělávacího proudu zlepšuje šance na další vzdělávání na úrovni středního i vysokého školství, umožňuje zdravotně postiženým lépe zvládat každodenní situace a přispívá tak k jejich vyššímu uplatnění na trhu práce.

Naší snahou je odstraňovat rozdíly ve společnosti, ať už rozdíly sociální nebo zdravotní, a společné vzdělávání je cestou k integraci, pomoci a solidaritě. Podporuji kroky ministryně Valachové, které jsou v souladu s trendem, který následují vyspělé země. Česká republika by neměla být ostrůvkem, kde by byli lidé s handicapem jakýmkoliv způsobem vyčleňováni z běžné společnosti,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka po jednání.

Cílem inkluze je začlenit do běžných kolektivů na základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními. Výuka má být přizpůsobena jejich potřebám. Se zvládnutím potíží, odlišností či zdravotních omezení pomohou asistenti a nové školní pomůcky.

Celkově je v základních školách přibližně 9 % žáků se zdravotním postižením. Od roku 2008 stoupá počet integrovaných žáků v běžných třídách, nejedná se tedy o nový proces. Ministerstvo školství rozhodlo, že inkluze bude zavedena postupně a vyčlenilo si na vytvoření těchto změn dva školní roky, tedy období od letošního září do září 2018.

Vláda v září 2014 schválila a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR návrh rozsáhlé novelizace školského zákona. Novela byla v březnu 2015 schválena v obou komorách Parlamentu České republiky a v dubnu podepsána prezidentem republiky.

Ze zdroje: http://www.parlamentnilisty.cz/

Další články

Senzorická integrace a vizuální stimulace s Kidtown.cz

Senzorická integrace a vizuální stimulace s Kidtown.cz

Senzorická integrace je proces, kterým mozek zpracovává a organizuje smyslové podněty z okolí – od dotyku a zvuků, až po vizuální vjemy. Děti, a obzvláště ty s vývojovou dysfázií (VD), často mají problémy se správným vnímáním a zpracováním těchto smyslových podnětů,...

Kurz  Rozvoj funkční komunikace pomocí terapeutické hry

Kurz Rozvoj funkční komunikace pomocí terapeutické hry

Intenzivní kurz se zaměří na rozvoj funkční komunikace pomocí nenásilné terapeutické hry. Cílit bude na verbální i neverbální komunikaci. Představí také metodu alternativní komunikace HLÁSKOVÁNÍ. Je určen rodičům a pedagogům nemluvících dětí s PAS (nebo jinou...