„Geniální a retardovaní.“ Jak vypadá autistické dítě? Je „jiné“, ale nepoznáte to
Datum: 3. 5. 2022

Společenských mýtů, které kolují v souvislosti s autistickými dětmi či dospělými, je v Česku mnoho. Podle organizací, zabývajících se podporou rodin členů s poruchou autistického spektra, se to dá napravit poskytnutím informací veřejnosti. „Typický autista“ totiž podle nich neexistuje.
„Není možné označit některé symptomy autismu jako typické. Například to, že některé děti chodí po špičkách, ještě neznamená, že mají poruchu autistického spektra,“ říká Vítovcová, která sdružení v Plzni založila před 11 lety.
Zjednodušeně si můžeme představit, že člověk s autismem odlišně vnímá, prožívá, tudíž následně se i jinak chová. V zahraničí se používá termín lidé na autistickém spektru, který lépe zohledňuje koncept neurodiverzity. V některých nejnovějších přístupech je pak autismus vnímám ne jako porucha, ale jako projev odlišnosti a různorodosti. I někteří čeští autoři hovoří spíše o jinakosti než postižení. Více zde.

Další články

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Vyplazovat rovně jazyk. Zvednout ho ke špičce nosu. Tvarovat pusu do všemožných pozic. Na první pohled bláznivá cvičení, jenže právě tyto postupy můžou zásadně přispět ke správnému vývoji řeči u dětí i dospělých. Posilují svaly, které potřebujeme pro kvalitní...

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Představte si děti, které si hrají na obchod. „Já budu prodávat zmrzlinu!“ vykřikne Terezka a hrdě si stoupne za improvizovaný stánek. „Já chci dvě jahodové!“ odpoví Filip a podává imaginární peníze. Mezitím se připojí Kuba a zeptá se: „Můžu si koupit čokoládovou?“...