„Stále jsou lidé, kteří autismus neuznávají nebo se drží devadesátkových definic,“ říká student ČVUT s Aspergerovým syndromem
Datum: 28. 4. 2023

Porucha autistického spektra, konkrétně Aspergerův syndrom, mu byla diagnostikována už v osmi letech a deseti měsících. „Byla to pro mne obrovská úleva, že najednou je pro mou odlišnost nějaký název. Pamatuji si, že jedna z prvních vět, kterou jsem dokázal sestavit už před mými třetími narozeninami, byla: ‚Jsem jiný‘,‘‘ vzpomíná Matyáš Pilz na dobu, kdy se od rodičů dozvěděl o své diagnóze. Mladý student se potýká také s ADD, poruchou pozornosti bez hyperaktivity, a poruchami učení spojenými s psaným projevem. Nic z toho však pro něj nebylo překážkou, maturitu zvládl na vyznamenání a nastoupil na dopravní fakultu ČVUT na vysněný obor dopravní systémy a technika. Zaměřuje se především na hromadnou dopravu, která je i jedním z jeho speciálních zájmů. Matyáš je nyní ve čtvrtém ročníku bakalářského studia, za ročním prodloužením stojí pandemické období. Mezi jeho další zájmy patří těžká vojenská technika, vlastní imaginární svět historie (období 1740 až 1945), moderní politika či systémové a matematické vědy. Více zde.

Další články

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Svaly, do toho! Jak oromotorické schopnosti ovlivňují řeč dětí

Vyplazovat rovně jazyk. Zvednout ho ke špičce nosu. Tvarovat pusu do všemožných pozic. Na první pohled bláznivá cvičení, jenže právě tyto postupy můžou zásadně přispět ke správnému vývoji řeči u dětí i dospělých. Posilují svaly, které potřebujeme pro kvalitní...

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Komunikace v praxi. Co je pragmatická jazyková rovina?

Představte si děti, které si hrají na obchod. „Já budu prodávat zmrzlinu!“ vykřikne Terezka a hrdě si stoupne za improvizovaný stánek. „Já chci dvě jahodové!“ odpoví Filip a podává imaginární peníze. Mezitím se připojí Kuba a zeptá se: „Můžu si koupit čokoládovou?“...