Muzikoterapie
Datum: 24. 5. 2024

Prostřednictvím hudby (písní, hudebních nástrojů, melodie i rytmu) lze u jedinců s omezením pohybu (MO, SMA, DMD, poškození mozku/míchy,..) či osob se zdravotním postižením (PAS, ADD/ADHD, SPU,…) navodit základní relační účinky a také k rozvoji sluchové percepce. Dále lze prostřednictvím zpěvu jednoduchých písní rozvíjet paměť (výuka nových písní) či rozvíjet oblast jemné motoriky prostřednictvím hry na hudební nástroj. Hru na hudební nástroje lze realizovat i u jedinců s těžkými formami omezení HK. U těchto jedinců lze pro výuku na hudební nástroj využít například rumba koule, kytaru (prostřednictvím dotyku jednotlivých strun dochází k pozitivnímu ovlivnění jemné motoriky) či bubnu (k nácviku cíleného úderů). Muzikoterapie do jisté míry využívá také prostředků tanečně – pohybové terapie např. k využití spontánního pohybu dle rytmu na daný hudební nástroj. U dětí s těžkými stupni motorického postižení a opožděným psychomotorickým vývojem těžkého stupně lze rytmus hudby využít také při cvičení v rámci fyzioterapie či ergoterapie k odpoutání od bolestivých stavů a pocitů nelibosti a navození hry a zábavy. Více zde.

Další články

Edukačně hodnotící profily. Jak je využívat v praxi?

Edukačně hodnotící profily. Jak je využívat v praxi?

EHP. Tři písmena, která zastupují spojení Edukačně hodnotící profily. Jedná se o metodický materiál určený primárně odborníkům, zejména speciálním pedagogům ve školských poradenských zařízeních, kterým slouží jako podklad k diagnostice. Pomáhat můžou ale i učitelům a...

Dětem dávám rovné příležitosti, ať mají diagnózu, nebo ne

Dětem dávám rovné příležitosti, ať mají diagnózu, nebo ne

Parťák, ale taky autorita a nepostradatelný průvodce vzděláváním. Asistent pedagoga (AP) může hrát v životě školáka zásadní roli a pomoct mu překonat obtíže spojené s učením. Jak vše správně nastavit doma i ve škole? Přinášíme pohled Jitky Kendíkové, ředitelky pražské...